Saturday, February 25, 2006



MANTI

Mantı sevdiğim yemeklerin en başında gelenlerinden birisi. Genellikle yapımı zor olduğundan, ya dışarıda mantıcıda, ya da marketlerde hazır satılan mantılardan alarak yaparım. Ancak bu sefer kendim yaptım. Yapımı biraz zaman alıyor ve zahmetli. Ama insan kendi yaptığı mantıyıda daha bir iştahla ve zevkle ikram ediyor ve yiyor. Şimdi mantıdan söz açılmışken öğrenciliğim geldi aklıma. Ankara'da "Emek"te Tirmen adında bir mantıcı vardı. Bilmiyorum hala duruyor mu? Biz Tirmen'e bayılır sık sık mantı veya çiğ börek yemeye giderdik. Arkadaşlarımızla güle oynaya yediğimiz bu yemeklerin güzelliklerini hala hatırlarım. Bir de "Serender" pastahanesinin frambuazlı pastasına bayılır, sınavlarımız iyi geçmişse kendimizi ödüllendirmek için kızlar çetesi okulu kırar ve doğru pasta yemeye giderdik. Bu frambuazlı pasta öylesine özeldi ki bizim için krizlerimiz bile tutardı. Kantinde otururken sohbetin çok alakasız bir yerinde içimizden birisinden "ne!! frambuazlı pasta mı dedin?" sorusu gelir, kahkahaların ardından karar gecikmezdi "doooğru Serender'e"....... Hey gidi ne günlerdi. Bir mantı tarifinden yola çıktım nerelere zihin yolculuğu yaptım:) Her neyse sanırım Ankara'yı çok özledim. Gelelim mantının tarifine:

Malzemeler:
3 su bardağı un
1 yumurta
1 su bardağı ( veya belki çok az daha fazla) ılık su
1 tatlı kaşığı tuz
İç Malzemesi:
100 gr. Kıyma
1 adet kuru soğan
tuz, karabiber, kırmızı biber, kimyon
Kaynatmak için: 3 litre su, 1 tatlı kaşığı tuz, 1 yemek kaşığı sıvıyağ
Yapılışı: iç malzeme için soğanı çoook incecik doğradım. Kıyma ve baharatlar ile karıştırıp iyice yoğurdum. Daha sonra hamur malzemelerini karıştırarak sertçe bir hamur olacak şekilde yoğurdum. Bu hamurdan 1 beze çıkıyor. 2 kişilik. Hamuru tezgahı unlayarak ince olacak şekilde açtım. Hamurum ince olması gerekli. Bu yufkayı ikişer parmak kalınlığında şeritlere kestim ve sonra bu şeritleri kare olacak şekilde enlemesine kestim. İçlerine marcimek tanesi kadar iç harçtan koyarak köşelerinden ortada bileşecek şekilde kapadım. Un serptiğim bir tepsiye dizdim. Büyükçe bir tencereye su koyup kaynattım. Birkaç damla sıvıyağ damlatıp, 1 tatlı kaşığı tuz attıktan sonra bu mantıları tencerede kaynayan suya attım. Yaklaşık 10 dk kadar sonra hamurlar pişti. Bu arada yarım kilo kadar yoğurdun içerisine 3-4 diş sarımsak rendeledim. Diğer tarafta da bir tavada sıvıyağ ile 2 yemek kaşığı domates salçasını kaynattım. Birkaç damla su ilave ederek salçayı açtım. En son pişen mantıları bir tabağa koydum. Üzerine yoğurt döktüm. Yoğurdun üzerine salçalı sos koyup, nane, sumak ve kırmızı biber serperek servis yaptım. Biz bol yoğurtlu ve salça soslu seviyoruz. Arzu edilirse sadece sıvıyağ (veya tereyağı) kızdırılıp biraz kırmızı biber ilave edilerek üste dökülebilir.

No comments: