Sunday, June 11, 2006

Soğan Dolması


SOĞAN DOLMASI
Normal dolma harcı hazırlayarak yaptım bu dolmaları. Kuru soğan; malum faydaları saymakla bitmeyen cinsten bir sebze. Doktor Doğa.com adresinde yazığı şekliyle: “zengin vitaminler içeren, güç ve sağlık kazandıran bir sebzedir. Onu elden geldiğince çiğ tüketmek gerekir. Çiğ soğanın öz suyu sütle karıştırılarak da içilebilir. Çiğ olarak tüketildiğinde, mideyi güçlendirir, sindirim sistemini uyarır ve idrar söktürür. Şeker hastalığını tedavi edemez ama kan şekerini düşürebilir. Mukozanın kan dolaşımını uyarır. Grip, nezle, gırtlak iltihabı ve öksürüğü önleyici olarak kullanılabilir. Soğuk algınlığında çocuklara, ince kıyılıp ezilerek balla karıştırılan soğan yedirilmelidir. Öksürük ve hatta boğmacada soğan şurubu çok rahatlatıcıdır.” Bununla yanısıra bizim mutfak kültürümüzde soğanın önemi ve kullanımı tartışma götürmez bir ezici üstünlüğe sahip. Hemen hemen her yemekte temel malzeme olarak kullanılır. Ben bu kez dolmasını denemek istedim. Biraz uyduruk oldu aslında ama lezzeti yerindeydi doğrusu. Ben daha sıklıkla yapmaya karar verdim.
Malzemeler:
150 gr. Kıyma
1 çay bardağı pirinç (ayıklanıp yıkanmış)
2 adet kuru soğan (incecik kıyılmış)
yarım demet maydanoz
yarım demet dereotu
1 çay kaşığı tuz
1 çay kaşığı karabiber
1 çay kaşığı kırmızı biber
1 yemek kaşığı domates salçası
yarım çay bardağı su (iç malzeme için)
yarım çay bardağı sıvıyağ
1 su bardağı sıcak su+yarım yemek kaşığı domates salçası (üzerine dökmek için)
Yaklaşık 15 adet orta boy kuru soğan
Yapılışı:
Bütün malzemeler karıştırılır. Elde yoğurulur. Orta boy soğanların kabukları soyulduktan sonra ortaları bir kabak oyacağı yardımı ile oyulur. Alt kısımının delinmemesine dikkat etmek gerekiyor. Hazırlanmış olan iç malzemesi soğanların iç kısımlarına doldurulur. Kapak olarak ben biber parçaları kullandım ama domates kullanılabilir. Tencereye dizilip üzerine 1 su bardağı kadar salçalı su eklenip kısık ateşte pişirilir.

2 comments:

Defne said...

Nefis gorunuyor, ellerine saglik. Esim de ben de sogani cok seviyoruz ve mumkun oldugu kadar cok tuketiyoruz. Firinda baharatli patatesler yaparken mutlaka sogan da koyarim yanina, cok severim o kozlenmis halini. Dolma yaparken de tencerede kalan bosluga bir sogan oturtuveririm genelde:) Dolmasini yapmadim hic ozel olarak ama deneyecegim bundan sonra. Ha bir de kayinvalidemden ogrendigim sogan tursusu var ki, onu da Turkiye'ye donunce yapip bloguma koyarim artik.
Sevgiyle.

sefika said...

Defneciğim çok teşekkür ederim. Eminim senin yaptıkların çok daha lezzetli oluyordur. Soğanı ben de çok sever ve tüketirim. ama turşusunu hiç duymamıştım. Tarifini sabırsızlıkla bekliyoruz canım sevgiler